-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48690 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا لام در كلمة الليل در قرآنهاي به خط عثمان طه افتاده است؟

رسم الخط عثمان طه بر اساس رسم الخط مصاحف عثماني است كه در سدة اول هجري نگاشته شده است. اين رسم الخط به خاطر ابتدايي بودن خط و يا ناوارد بودن كاتبان، نارساييهايي داشته است كه در طول تاريخ براي حفظ مصحف از هر گونه تغيير، همچنان به شكل اوليه باقي مانده و قرآنپژوهان اين مسأله را دليلي بر سلامت قرآن از تغيير و تحريف دانستهاند.

افزون بر اين، رسم الخط برخي واژهها در گذر زمان تغيير كرده و تكامل يافته و در دوران معاصر به گونهاي ديگر نگاشته شده است; براي مثال، اليّل به صورت اللّيل، الذان(نسأ،16) به صورت اللذان، فأُو(بقره،226) به صورت فاؤا، أبنؤا(مائده،18) به صورت أبنأ، الّتي(نسأ،23) به صورت الاتي نوشته ميشود و بسياري موارد ديگر.

به گفتة برخي قرآنپژوهان اين گونه نارساييها در رسم الخط عثماني و نيز اختلاف رسم الخط عثماني و رسم الخط معاصر بالغ بر هزاران مورد است. بيشتر دانشمندان مسلمان در حفظ رسم الخط عثماني به دليل حفظ قران از هر گونه تغيير، اصرار ميورزند و در مقابل برخي نيز بازنويسي قرآن را بر اساس رسمالخط معاصر بر مبناي قرائت مشهور قرآن، پيشنهاد كردهاند.( براي آگاهي بيشتر ر.ك: علوم قرآني، محمدهادي معرفت، ص 154ـ169، مؤسسة فرهنگي انتشاراتي التمهيد، چ اول، قم، 1378 / آموزش علوم قرآن (ترجمة التمهيد في علوم القرآن، محمدهادي معرفت، مترجم: ابومحمد وكيلي، ج 1، ص 449ـ479، مركز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامي، چ اول، قم 1371 ش. )

در هر صورت، بايد توجه داشت كه اختلاف در رسم الخط و يا نقصان آن هيچ ضرري براي كتاب خدا ندارد; چرا كه ملاك تلاوت قرآن نسل در نسل قرائت قرأ بوده و قرائت مشهور آن توسط عموم مردم سينه به سينه به ما منتقل شده است و بر فرض واژهاي به شكل نادرستي نوشته شده باشد، قاري آن را به شكل صحيح قرائت ميكند و اساساً محور رسم الخط نيست، بلكه قرائت مستند و صحيح است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.